Andreas Digimarketing

Andreas Østergaard, Digimarketing

Black Friday er kundernes fest – også digitalt

10 november, 2019

Black Friday klinger amerikansk, men danskerne har i den grad taget traditionen til sig. Den største salgsdag nogensinde i Danmark var Black Friday 2017, hvor Dankortforbruget sneg sig op på 1,94 mia. kroner. Tendensen er, at forbrugerne i stigende grad retter blikket mod skærmen i stedet for gågaden, når de skal udnytte de gode tilbud. Vil du have del i købeglæden på den traditionsrige dag, så skal du forstå, hvorfor Black Friday er vigtigt for dine kunder.

Black Friday er blevet en festdag – og forbrugerne forventer at blive forkælet med gode tilbud. Måske dine kunder har haft et godt øje til ét eller flere af dine produkter i lang tid, men endnu ikke truffet købsbeslutningen. Er det tilfældet, er chancen for, at kunden kigger forbi din hjemmeside på Black Friday, stor. Langt de fleste danske butikker er nemlig med på traditionen, og det ved kunderne. Mange har derfor lavet lister med elektronik, sko og andre produkter, de ønsker sig. Det er tilmed en oplagt dag at få julegaverne i hus og være på forkant med juletravlheden.

Kend dine kunder. Også på Black Friday er det dine kunder, der skal afgøre din strategi. Nogle virksomheder har nemlig brudt med tilbudsbølgen. I stedet for at markedsføre deres gode tilbud, laver de i stedet digital markedsføring, hvor de annoncerer, at de boykotter dagen. Det kan være ligeså virkningsfuldt i forhold til at sikre loyalitet fra kunder, der ikke tilslutter sig forbrugsfesten.

Sådan står du ud i mængden

Hvad end du bifalder eller boykotter, skal dit budskab nå din målgruppe. Der er nemlig et stort digitalt markedsføringspotentiale optil Black Friday. Du kan for eksempel aktivere din eksisterende kundebase via e-mail marketing, hvor du laver et særligt nyhedsbrev til Black Friday. Derudover er der også rig mulighed for at promovere på sociale medier. Her har du mange muligheder for målrettet promovering af dine tilbud for eksempel mod dem, der for nyligt har besøgt din hjemmeside. 

Du må ikke gå på kompromis med indholdets kvalitet i din iver efter at brede budskabet. Black Friday er i et marketingperspektiv en god anledning til at skabe kendskab til dit brand. Det kræver, at du laver godt indhold, der står ud i mængden af prisnedsættelser, rabatkoder og tilbud. Forbered dig derfor i god tid, så dit indhold er relevant og indbyder til interaktion. Sådan udnytter du nemlig traditionen til at udvide din følgerbase eller subscribers på nyhedsbrevet. Dermed vil du ikke kun opleve et enormt udbytte af din markedsføringsindsats på dagen – men også i tiden derefter.

Hos Digimiarketing tilbyder vi gerne vores hjælp, så du kan få det fulde udbytte af din digitale markedsføring på Black Friday – og resten af året.

Scroll til toppen